Buskeda - filmweekend

Literair filmweekend Buskeda: films over familie en hoe die ongevraagde kennissen levens bepaalden. Als afsluiting van het eerste seizoen van onze alternatieve leesclub Buskeda, op 26 en 27 januari in Pand P, Eindhoven. Met o.a. The Color Purple (de originele versie), Moeder Suriname, Indisch Zwijgen en de Turkse klassieker Het meisje met de rode sjaal. Met als gasten schrijvers en filmmakers die vertelden over hun familiebanden en de films en boeken die ze erover maakten. Kijk hieronder voor het hele programma.

Gasten waren schrijfster Suze Zijlstra, schrijver/wetenschapper Meltem Halaceli, schrijver Julien Ignacio, filmmaker Dwight Fagbamila, schrijver/filmkenner Vamba Sherif en schrijver, sociaal-werker en activist Nihâl Esma Altmış.

Met hen gingen we het gesprek aan over hun boek(en) of film en de film die we vertoonden.

Locatie: Pand P
Leenderweg 65
Eindhoven

The Color Purple

1985, 154 min.

De filmbewerking van het indrukwekkende boek van Alice Walker werd een instant klassieker. Niet in de laatste plaats vanwege het acteerwerk van onder andere Whoopi Goldberg, Oprah Winfrey en Danny Glover. In de week van het Buskeda-filmweekend komt de nieuwe musical-verfilming van The Color Purple uit. Voor ons reden om de oorspronkelijke versie nog eens op het grote doek te vertonen. En omdat het zo’n prachtige en schrijnende film is over familierelaties.

21.00 uur

Het meisje met de
rode sjaal
Selvi Boylum, Al Yazmalım

TheGirlWithRedScarf9.jpeg

1978, 90 min

Het meisje met de rode sjaal (in het Turks Selvi Boylum, Al Yazmalım) wordt gezien als één van de beste Turkse films uit de jaren zeventig en is een onvervalste, romantische familie-klassieker. Dorpsmeisje Asya wordt verliefd op trucker Ä°lyas uit Istanbul. Ze trouwen en krijgen een zoon, Samet.  De iconische liefde tussen Asya en Ä°lyas wordt echter verstoord door een alcoholverslaving en buitenechtelijke relaties. Uiteindelijk moet Asya kiezen tussen CemÅŸit - de man die jaren voor haar en Samet zorgde – en Ä°lyas.

18.30 uur

schrijver/wetenschapper

Meltem Halaceli

The Pod Generation

The-Pod-Generation_st_10_jpg_sd-low_edited.jpg

2023, 101 min

Familie, maar dan net even anders. In deze originele en satirische sf-film draait alles rond innovatieve snufjes op voortplantingsgebied. Geliefden Rachel (Emilia Clarke, Daenerys in Game of Thrones) en Alvy (Chiwetel Ejiofor) willen een kind en kloppen aan bij het bedrijf Pegazus. Dat heeft de kunstmatige baarmoeder uitgevonden, een plastic ei waarin het kind groeit. Het lijkt een luchtige sf-komedie, maar de film laat op verontrustende wijze zien hoe we in de huidige samenleving steeds meer onthecht raken van onze fysieke roots.

21.45 uur

€12,50

Moeder Suriname

Moeder-Suriname_st_1_jpg_sd-low_edited_edited.jpg

2023, 71 min

Moeder Suriname is een aangrijpende documentaire met unieke en nooit eerder vertoonde historische beelden van het Suriname van voor de onafhankelijkheid. Regisseur Tessa Leuwsha vertelt op een prachtige manier het verhaal van een Surinaamse wasvrouw, geïnspireerd op het leven van Tessa's grootmoeder Fansi. Het levensverhaal beslaat de periode van de afschaffing van de slavernij in 1863 tot de Surinaamse onafhankelijkheid in 1975.

13.00 uur

schrijver Julien Ignacio

El houb

El-houb_st_3_jpg_sd-low_edited.jpg

2022, 102 min

Als de Marokkaans-Nederlandse Karim door zijn vader is betrapt met een man, haast hij zich naar zijn ouderlijk huis om het gesprek aan te gaan. Maar hoe bespreek je de olifant in de kamer, binnen een gezin dat gevoelige onderwerpen per definitie uit de weg gaat? El houb (de liefde) is het zowel aangrijpende als geestige regiedebuut van Shariff Nasr en de eerste speelfilm die de gevoeligheid rond coming-out in de Nederlands-Marokkaanse gemeenschap bespreekbaar maakt. De film won een Gouden Kalf voor beste scenario.

19.00 uur

schrijver, sociaal-werker en activiste Nihâl Esma Altmış

Indisch Zwijgen

Suni-en-Indisch-Zwijgen_st_5_jpg_sd-low_edited.jpg

2022, 32 min

Drie jonge makers met Indisch-Nederlandse roots gaan de confrontatie aan met hun familie: waarom hebben zij generaties lang gezwegen hebben over hun Indisch verleden? We zien krachtige vrouwen van in de twintig, zowel op beeld als achter de camera, die de confrontatie met moeilijke thema’s niet schuwen. Hoe beïnvloedt het verzwegen verleden hun huidige leven? En hoe kunnen zij als derde generatie uitdragen wat het betekent om Indisch te zijn?

15.30 uur

schrijfster Suze Zijlstra

Femi

Femi_st_1_jpg_sd-low_edited.jpg

2022, 83 min

Wanneer de geboorte van zijn eerste kind nadert, moet de 21-jarige mentaal instabiele Dennis (Yannick Jozefzoon) het verlies van zijn jonggestorven Nigeriaanse vader onder ogen komen om met zichzelf in het reine te komen. Femi is het intense speelfilmdebuut van de Eindhovense regisseur Dwight Fagbamila, schitterend gefilmd, deels ook in Eindhoven. Met in de hoofdrol een indrukwekkende Yannick Jozefzoon.

13.00 uur

filmmaker Dwight Fagbamila

Nayola

Nayola_st_4_jpg_sd-low_edited.jpg

2020, 86 min

Het schitterend geanimeerde Nayola verhaalt over drie generaties vrouwen, getroffen door de Angolese burgeroorlog (1975-2002). Nayola laat haar pasgeboren dochter achter bij haar moeder om de vader te zoeken, die soldaat is geworden. Nayola's zoektocht voert haar door een vreselijke, verwarrende oorlog en een verscheurd land. In het heden zijn de sporen van de oorlog nog voelbaar en voert Nayola's tienerdochter haar eigen vrijheidsstrijd tegen het regime. Animationweek: “War from the perspective of women with deep love for their families.”

15.30 uur

Schrijver en filmkenner