Minor creative writing van Watershed en St. Joost voor kunstacademie-studenten

Write LOUD

Schrijf je nu in voor Write LOUD,
onze minor creative writing

Ben je een student die op zoek is naar een minor waar je je passie voor schrijven kunt combineren met je visuele vaardigheden? Schrijf je weleens teksten (fictie of non-fictie) voor jezelf, nog verborgen voor de rest van de wereld? Misschien is Write LOUD, onze minor creative writing, dan wel wat voor jou. In het najaar (2024) starten we met de tweede editie van Write LOUD, de inschrijving is geopend. Aanmelding kan via Kies op Maat.

Write LOUD is een samenwerking van kunstacademie St. Joost (AVANS Hogeschool, afdeling Fotografie, Film en Digitale Kunst) in Breda met literair productiehuis Watershed. We combineren creatief schrijven met beeldend kunstonderwijs voor een uniek en bomvol minorprogramma, waarin spelen, verkennen en nieuwsgierigheid voorop staan.

In de minor onderzoek je hoe creatief schrijven je visuele vaardigheden kan verbeteren en je gereedschapskist als kunstenaar of creatief individu kan verrijken.

Write LOUD presenteert een bijzondere selectie van gastdocenten, allemaal zelf schrijvers en andere makers. Juliet Gagnon, naast docent ook artistiek leider van Watershed, leidt het programma. Samen zorgen zij ervoor dat je voortdurend wordt blootgesteld aan veel verschillende perspectieven en bieden ze een ondersteunende omgeving waar je jezelf inhoudelijk en creatief kunt ontwikkelen door te experimenteren en grenzen te verleggen.

Watershed en St. Joost organiseren dit najaar de tweede editie van Write LOUD. Met de minor, gegeven op kunstacademie St. Joost in Breda, kunnen de deelnemende studenten hun vaardigheden op het gebied van (geschreven) storytelling verbeteren. Om daarmee hun creatief werk een impuls te geven, creative writing in te zetten voor hun werk en/of hen te helpen hun makerschap verder te definiëren. De eerste editie van Write Loud liep van september 2023 tot januari 2024, met 30 bijzondere, jonge makers van verschillende opleidingen uit heel Nederland. Onder leiding van docenten Michel Gutlich en onze eigen artistiek leider Juliet Gagnon. Met een heerlijk lijstje gastdocenten: schrijver Leonieke Baerwaldt, percussioniste/dichter Michelle Samba, filmkenner en componist Kevin Toma, spoken word artist Buddy Wakefield, de Amerikaanse danser/schrijver Jerron Herman, filmanalist Jan Salden en Annelies Herfst, regisseur en theaterdocent aan de Koningstheateracademie.

Logo Avans hogeschool
Logo Nederlands Letterenfonds