© 2019 by Four Corners. Stichting Watershed - A roof for writers.

Talentontwikkeling

Watershed wil weg van het hardnekkige idee dat artistiek succes wordt ingegeven door een door god of lot gegeven talent. Veel talent blijft onbenut omdat mensen geloven dat je als talent wordt geboren. Onzin, talent kun je ontwikkelen, en talentontwikkeling is van alle leeftijden.

Juliet Gagnon, oprichter van Watershed, groeide op in de Verenigde Staten waar ze een rijke traditie hebben in academische scholing op het gebied van creative writing. In Nederland kennen we zo’n traditie niet. Veel schrijfopleidingen in de VS richten zich op ‘critical thinking’ (critical in de betekenis van ‘onderzoekend’): je onderzoekt en traint de manier waarop je naar je omgeving kijkt, zowel zintuiglijk, emotioneel als rationeel. Onderzoek van de omgeving én van jezelf zijn bij Watershed belangrijk, waarbij we voortdurend schakelen tussen theorie en praktijk.

Verder geloven we in de creatieve kracht van het collectief. Niet dat schrijvers gezamenlijk aan teksten schrijven, maar we creëren wel een context van collectieve research en feedback, van inspiratie, gezamenlijke observatie en debat.

Podium

Volgens een hardnekkige romantische opvatting floreren schrijvers uitstekend in afzondering.

Watershed ziet dat anders. Kluizenaarschap is geen conditio sine qua non voor meesterwerken. Toetsenbordjunks en trapkastbewoners verdienen zichtbaarheid. Watershed geeft schrijvers een stevige duw in hun rug. Daarheen. Ja, die kant op. Naar dat podium!