Buskeda

Een alternatieve leesclub die dieper graaft

Een boek, een zin, zelfs een woord kan je leven veranderen - boeken vormen onze innerlijke wereld. Samen lezen brengt mensen dichter bij elkaar – zo niet fysiek, dan toch emotioneel. Zelfs als ze niet veel gemeen hebben - soms zijn het de onderwerpen zelf die begrip en connectie vergemakkelijken. Samen met Boekhandel Van Piere en literair platform Watershed gaat schrijfster en politica Gisèle Mambre het komend jaar de connectie aan met lezers én schrijvers. Met Buskeda: een alternatieve leesclub die dieper graaft.

We gaan met Buskeda (Papiamentu voor ‘zoektocht’) leeservaringen en inzichten delen, zowel online als in levenden lijve. Als lezers onder elkaar en met de auteur van het boek als gesprekspartner. En we gaan boeken lezen over een specifiek onderwerp, vaak de grote thema’s des levens: liefde, dood, identiteit, familie, afkomst. Het thema voor dit eerste seizoen: familie, je roots, en de invloed die ze hebben op je identiteit. We kiezen niet voor bestsellers en klassiekers, maar voor boeken met afwijkende geluiden vanuit veel verschillende hoeken van de samenleving. Met een nadruk op vrouwelijke en/of niet-Westerse schrijvers en/of schrijvers uit de LHBTIQ+-hoek. Buskeda beschouwt de grote thema’s van het leven door nieuwe lenzen. Onze lenzen.

We gaan vanaf september 2022 tot en met mei 2023 in totaal acht boeken behandelen, telkens in een programma van vier weken per boek. Op onze site vind je een deel van de keuze van de boeken. Elk programma rond een boek wordt afgerond met een live ontmoeting tussen de schrijfster en de Buskeda-lezers in Boekhandel Van Piere in Eindhoven.

Je kunt intekenen voor de hele serie, of voor per boek afzonderlijk, we hebben drie verschillende ‘menu’s’:

1. Read & join - online programma: video-introductie, meelezen, leesopdrachten en participeren in de Facebook-groep. €7,50 per editie. Abonnement voor 8 edities: €50,00.

2. Read & meet - online programma, aangevuld met gratis toegang tot live meeting met Q & A met de auteur bij Boekhandel Van Piere in Eindhoven. €12,50. Abonnement voor 8 edities: €88,00

3. Read, meet & treat – het hele pakket, aangevuld met gesigneerde versie van het betreffende boek en nog aantal andere exclusives. €35,00 per editie. Abonnement voor 8 edities: €260,00

Tickets vanaf juli te koop
Illu Buskeda met titel.jpg