host Gisèle Mambre

5dd4c_95221_Ombre_Ellen_edited.jpg

Samen lezen brengt mensen dichter bij elkaar – zo niet fysiek, dan toch emotioneel. Zelfs als ze niet veel gemeen hebben - soms zijn het de onderwerpen zelf die begrip en connectie vergemakkelijken. Samen met Boekhandel Van Piere en literair platform Watershed gaat schrijfster Gisèle Mambre het komend jaar de connectie aan met lezers én schrijvers. Met Buskeda: een alternatieve leesclub die dieper graaft.

We delen met Buskeda (Papiamentu voor ‘zoektocht’) leeservaringen en inzichten delen, zowel online als in levenden lijve. Als lezers onder elkaar en met de auteur van het boek als gesprekspartner. En we lezen boeken over een specifiek onderwerp, vaak de grote thema’s des levens: liefde, dood, identiteit, familie, afkomst. Het thema voor dit eerste seizoen: familie, je roots, en de invloed die ze hebben op je identiteit. We kiezen niet voor bestsellers en klassiekers, maar voor boeken met afwijkende geluiden vanuit veel verschillende hoeken van de samenleving. Met een nadruk op vrouwelijke en/of niet-Westerse schrijvers en/of schrijvers uit de LHBTIQ+-hoek. Buskeda beschouwt de grote thema’s van het leven door nieuwe lenzen.

Vanaf december 2022 tot en met de zomer van 2023 behandelen we in totaal acht boeken, telkens in een programma van vier weken per boek. Elke week krijg je een leesopdracht via de mail en is er een tussentijdse Zoom-bespreking. Elk programma rond een boek wordt afgerond met een live ontmoeting tussen de schrijfster en de Buskeda-lezers in Boekhandel Van Piere in Eindhoven.

Na Last van Ellen Ombre behandelen we Ongekende Liefde van Vamba Sherif, vanaf 25 januari 2023, met een live meeting op 15 februari. De overige boeken en schrijvers worden de komende tijd bekend gemaakt - hou onze socials in de gaten!

Je kunt intekenen voor de hele serie, of voor per boek afzonderlijk, we hebben twee verschillende ‘menu’s’:

1. Read & join - online programma: video-introductie, meelezen, leesopdrachten en participeren in de Facebook-groep. €7,50 per editie. Abonnement voor 8 edities: €50,00.

2. Read & meet - online programma, aangevuld met gratis toegang tot live meeting met Q & A met de auteur bij Boekhandel Van Piere in Eindhoven. €12,50. Abonnement voor 8 edities: €80,00.

Het eerste boek dat we met Buskeda behandelen is Last van Ellen Ombre. De schrijfster komt op 11 januari 2023 naar boekhandel Van Piere (Eindhoven). Op woensdagavond 7 december, ook in Van Piere, is de aftrap. Host Gisèle Mambre vertelt dan over de leesclub en geeft de eerste leesopdracht. En je kunt dan natuurlijk meteen het boek kopen. 19.30 uur entree is gratis. Meld je wel hier even aan! Wie er niet bij kan zijn op 7 december: als je een ticket koopt voor het

programma, krijg je op 8 december de instructies per mail.

Ellen Ombre

Gisele_1350.jpg