Bezette Stad

Bezette Stad, de beroemde experimentele dichtbundel van Paul van Ostaijen en Oscar Jespers, wordt door sommige kenners en liefhebbers gezien als het eerste multimediale kunstwerk ter wereld. Dat is misschien wat al te enthousiast, maar revolutionair was het werk zeker. Bezette Stad bestaat in 2021 honderd jaar.

Waar Van Ostaijen (die een Nederlandse vader had) in Vlaanderen een nationale held is, is hij in Nederland bij het grote publiek nauwelijks bekend. Onterecht vinden we bij Watershed. Het werk van Van Ostaijen heeft, mede door de maatschappelijke betrokkenheid die eruit spreekt, nooit aan actualiteit ingeboet. Reden voor ons om samen met grafisch platform Graphic Matters het jubileum van Bezette Stad te vieren. We nodigen woordkunstenaars en typografen uit voor nieuwe experimenten op het snijvlak van taal en typografie, met de moderne stad als onderwerp. Samen maken ze 25 beeldgedichten – opvallend, vernieuwend en tegelijkertijd toegankelijk en maatschappelijk betrokken, net als inspiratiebron Bezette Stad. Vanaf komend najaar reist een poster-tentoonstelling met de opbrengst door Nederland en Vlaanderen. Digitale en bewegende varianten van de beeldgedichten zijn te zien op honderden digitale schermen in heel Nederland. En in een speciale podcast nemen we een selectie van de gedichten met geluid en muziek onder handen.

© 2020  Stichting Watershed - A roof for writers.